Peraturan








TUN SYED NASIR TOUCH 7’s
2013 1.0
Peraturan Perlawanan

·         Pendaftaran Pasukan
1.      Setiap pasukan perlu mendaftarkan 10 orang pemain dan 7 orang pemain akan bermain dalam satu masa (7 sebelah).
2.      Setiap pasukan hendaklah menhantar borang pendaftaran melalui e-mel dan membuat pengesahan pendaftaran pemain pada hari kejohanan.Maklumat perlu dilengkapkan untuk mengelakkan sebarang masalah.
3.      Pendaftaran akan ditutup pada 1 Disember 2013.Sebarang urusan selepas tarikh tersebut perlu melalui Urusetia.
4.      Pada hari perlawanan (Sabtu sahaja) setiap pasukan akan disediakan dengan sarapan pagi.
5.      Pengangkutan ke UKM akan disediakan seperti disertakan dalam borang pendaftaran sekiranya memerlukan (pelajar UKM sahaja).
6.      Pengurus pasukan hendaklah menghantar senarai nama pasukan mereka ( minimum 7 orang pemain ) ke Urusetia sekurang-kurangnya 30 minit sebelum perlawanan pertama menggunakan Borang Pendaftaran Pasukan yang disediakan.
7.      Mana-mana pasukan yang menurunkan pemain yang tidak didaftarkan sepanjang pertandingan boleh dibatalkan penyertaannya.

·         Perlawanan
1.      Semua pasukan hendaklah berada di padang 5 minit sebelum sepak mula perlawanan mereka.
2.      Mana-mana pasukan yang gagal untuk berada di padang 5 minit sebelum sepak mula ataupun selepas 3 kali pengumuman dibuat boleh ditolak penyertaannya (BYE) sekiranya pasukan lawan telah berada di padang.
3.      Sekiranya kedua-dua pasukan gagal untuk berada di padang 5 minit sebelum sepak mula, kedua-dua pasukan tersebut boleh ditolak penyertaannya.
4.      Seorang pemain daripada setiap pasukan dikehendaki menjadi ‘Touch Judge’ untuk perlawanan yang melibatkan pasukan masing-masing.

5.      Pertukaran Pemain
·         Semua pemain boleh ditukar sepanjang permainan berlangsung.
·         Sistem permainan adalah secara “ Rolling substitution
6.      Setiap ‘TOUCH’ perlulah dilakukan menggunakan kedua-dua belah tangan.
7.      Sistem ‘Throw out’ digunakan dalam kejohanan ini.

Pemarkahan
1.      5 mata akan diberikan bagi setiap ‘TRY’ yang dilakukan.
2.      Markah berikut akan diberikan sekiranya :
                                i.            Menang                       - 3 mata
                              ii.            Seri                              - 1 mata
                            iii.            Kalah                           - 0 mata
                             iv.            Walk-over                   - 3 mata
Sekiranya terdapat dua atau lebih pasukan yang terikat dengan mata yang sama, maka pemenang akan ditentukan berpandu kepada urutan berikut :
·         Pasukan dengan lebih perbezaan skor dikira pemenang (jaringan-kena)
·         Jika masih seri, pasukan yang mendapat jumlah skor (try) terbanyak dikira pemenang.
·         Jika masih seri, maka pasukan dengan jumlah kena paling sedikit dikira pemenang.
·         Sekiranya keputusan masih seri, lambungan syiling akan dibuat.

3.      Sekiranya perlawanan ‘BYE’,pasukan yang hadir pada perlawanan tersebut akan diberikan mata kemenangan 15-0 .




Cara mementukan keputusan ( kalah mati )
1.      Bagi pertandingan peringkat kalah mati, sekiranya berlaku seri selepas tamat masa sebenar permainan, urutan berikut akan diguna pakai bagi menentukan pemenang.

·         Masa tambahan 5 minit “sudden death” akan diberikan dengan pemain dikurangkan  satu orang setiap pasukan(6 pemain sepasukan)
·         Pasukan yang mendapat try terlebih dahulu dalam tempoh tersebut akan diisytiharkan sebagai pemenang.
·         Sekiranya masih tiada keputusan selepas masa tambahan berakhir, maka lambungan syiling “best of three” akan dilakukan bagi menentukan pemenang.

Tempoh perlawanan
1.      Tempoh perlawanan bagi peringkat kumpulan, suku akhir, separuh akhir adalah 15 minit setiap perlawanan ( 7-1-7 minit.)
2.      Masa perlawanan akhir ialah 21 minit setiap perlawanan ( 10-1-10 minit )

Pemain dibuang padang
1.      Pemain yang dibuang padang oleh pengadil tidak akan dibenarkan bermain dalam perlawanan sehingga perkara tersebut telah diselesaikan mengikut laporan disiplin dan tertakluk kepada peraturan perlawanan.
Biro aduan
1.      Biro aduan akan menguruskan perkara yang berkaitan dengan aduan berkaitan pertandingan. Sebarang aduan atau ketidakpuasan hendaklah diajukan dengan notis bertulis kepada Pengarah Pertandingan beserta tunai sebanyak RM 300.00 yang tidak akan dikembalikan.

2.      Biro aduan juga mempunyai kuasa untuk menentukan sebarang isu yang timbul berhubungan dengan pertandingan. Keputusan biro aduan adalah muktamad dan tertakluk kepada sebarang semua pihak yang telah dimaklumkan.



                 PERATURAN RAGBI RIMAU
      
         1) SAIZ DAN UKURAN PADANG:
             
  •        KELUASAN PADANG = 70Meter X 50Meter 
  •        Garisan 22 meter menjadi line 15 meter
  •        Garisan 5 meter sebelum garisan skor ( line try) sama dan tiada perubahan, iaitu 5meter dari line try juga.
  •        Kawasan skor boleh dibuat antara 5-10 meter dibelakang garisan skor(line try).
  •        Garisan 10 meter daripada garisan tengah(halfway) bertukar menjadi 5 meter.
  •        Garisan 5 meter ( line out) bertukar menjadi 3 meter.
  •        Garisan 15 meter ( line out) bertukar menjadi 10 meter sahaja.

         2)PERATURAN AM
         
      a)      SEPAKAN MULA
  •         Sepakan mula dari garisan tengah (half way) dengan menggunakan teknik              sepakan“drop kick”.
  •        Sepakan mula selepas jaringan/skor/try/gol akan dilakukan oleh pasukan                yangberjaya melakukan jaringan/skor/try/gol     bermaksud bola menjadi milik        pasukan yangmeraih mata(winners ball).
  •         Sepakan mesti melebihi 10 meter dari garisan tengah (half way line).

      
      b)      HANTARAN 
  •        Setiap hantaran perlulah ke arah belakang.
  •        Garisan bayangan(offside wujud selari dengan pemain yang melakukan hantaran     bola)
  •        Bola knoc-on di dalam kawasan try perlu balik 5 meter dan penalty akan                 diberikanuntuk pasukan bertahan.
  •     Kesalahan-kesalahan ketika hantaran adalah sama seperti peraturan ragbi        7sebelah. Contohnya seperti forward pass, knock-on dan sebagainya. Untuk            semua kesalahan hantaran akan dikenakan penalty/hukuman. Pasukan yang  bertahan hendaklah 5   meter jarak dari kawasan ‘tap’ pasukan lawan.


       c)              SENTUHAN 
  •                            Pembawa bola(ball carrier) yang disentuh perlulah mengeluarkan(membuat             hantaran) kepada pemain lain.
  •      Pembawa bola diberi masa 3 saat atau 3 langkah untuk mengeluarkan bola            ataumembuat hantaran setelah disentuh dalam masa dan langkah yang diberikan.
  •       Ketika pemain disentuh, pengadil akan mengingatkan dengan berteriak                   denganperkataan 'touch'.
  •     Jika pemain tidak mengeluarkan bola dalam masa atau langkah yang            diberikan,serta merta pengadil akan meniupkan wisel. Akibatknya bola akan            bertukar milik (turnover).
  •       Sentuhan yang dianggap terlalu kuat akan dikenakan HUKUMAN/PENALTI.

     d)     KESALAHAN KETIKA HANTARAN 
  •             Ketika membuat hantaran, bola bergerak ke hadapan (forward pass) akibatnya                                HUKUMAN/PENALTI akan diberikan.
  •         Bola terjatuh selepas tersentuh, selepas terpegang, ketika membawa, ketika menggenggam dan      ketika hendak menangkap  (KNOCK ON). PENALTI/HUKUMANakan diberikan.

   
      e)              LINE OUT 
  •     Tiada lifter (pengangkat jumper), cuma ada jumper(pelompat) sahaja ketika line out.

     f)        KAWASAN MELAKUKAN "TRY" 
  •      6 x 3 meter dibelakang garisan skor (line try), iaitu dibahagian tengah kawasan    skor.
  •      Setiap skor bernilai satu mata.

         
     g)      OFFSIDE 
  •         Pemain yang dikenakan hukuman perlu balik 10 meter ke belakang. Jika                tidak,hukuman akan dikenakan iaitu tambahan 10 meter lagi ke belakang.
  •       Garisan bayangan/offside adalah selari dengan pemain yang disentuh.
  •       Ahli pasukan yang menyentuh pembawa bola(ball carier) perlu berada 5 meter dari  kawasan pemain bola disentuh. Perkara ini perlu di ikut setiap kali berlaku          sentuhan.



No comments:

Post a Comment